IF YOU CHANGE NOTHING, NOTHING
WILL CHANGE

Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een relatief nieuwe vorm van gedragstherapie. Deze therapie werd aan het eind van de 20ste eeuw ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Steven C. Hayes. Voor deze therapie kun je terecht bij Invivo Clinics.

Wij geloven in een gezonde aanpak van psychische klachten. Daarnaast leren we je om de mogelijkheden te benutten en jouw eigen klachten centraal te stellen. Zodoende kom je weer in contact met je oorspronkelijke waarden.

Acceptance and Commitment Therapy in Amsterdam

  • Laagdrempeligheid als voorwaarde voor goede zorg
  • Je leert omgaan met psychische klachten
  • Je komt terecht in een warm bad

Ben je klaar voor een gezonde aanpak van je problemen middels Acceptance and Commitment Therapy in Amsterdam? Neem contact met ons op en meld je aan. Wanneer je vragen of opmerkingen hebt kun je altijd geheel vrijblijvend contact met ons opnemen via de website. Dan komen we zo snel mogelijk bij je terug met een passend antwoord.

Neem hier contact met ons op

ACT therapy – acceptatiegerichte houding

Tijdens ACT therapy wordt mensen geleerd zich te richten op zaken die ze op directe wijze kunnen beïnvloeden. Hierbij kun je denken aan hun eigen gedrag in plaats van andere zaken. Bijvoorbeeld controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn. Bijvoorbeeld emoties en gedachten.

Dit impliceert een acceptatiegerichte houding ten opzichte van deze emoties en gedachten. De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven.

Als je niets verandert, zal niets veranderen

 

Negatieve gevoelens en gedachten

Onze Acceptance and Commitment Therapy leert je om vervelende negatieve gevoelens en negatieve gedachten te laten voor wat ze zijn. Door deze gedachten en gevoelens te laten zijn voor wat ze zijn, krijg je weer ruimte in je hoofd om je op het heden te richten.

Je accepteert wat buiten jouw persoonlijke invloed ligt. Daarnaast ben je bereid om alles te doen wat nodig is om de kwaliteit van je leven te vergroten.

Bewezen effectieve behandelmethode

In de laatste jaren is uit empirisch onderzoek gebleken dat ACT een effectieve behandelmethode is voor diverse psychische en lichamelijke problemen. Voorgaande blijkt uit wetenschappelijk onderzoek door middel van zogenaamde ‘randomized controlled trials’. Maar ook uit onderzoek in de vorm van klinische gevalsbeschrijvingen blijkt dat ACT effectief is bij verscheidene klachten.

Van psychische problemen tot stoppen met roken

Acceptance and Commitment Therapie is bewezen effectief bij vele verschillende klachten. Hierbij kun je denken aan klachten zoals chronische pijn, angst en fobieën. Maar ook aan psychotische stoornissen, obsessief-compulsieve stoornissen, eetstoornissen, arbeidsgerelateerde problemen, levensfaseproblematiek/ouderen, epilepsie en autisme.

Daarnaast zijn ACT interventies ook effectief gebleken bij het verbeteren van sportprestaties bij ‘normale’ mensen en stoppen met roken. Wij gebruiken ACT bij psychische problemen.

Neem hier contact met ons op

6 Kernprocessen

De behandeling vindt plaats aan de hand van 6 kernprocessen. Alle kernprocessen staan met elkaar in verband, ze kunnen niet los van elkaar gezien worden. In combinatie leidt het toepassen van deze processen tot het ultieme doel van ACT: psychologische flexibiliteit. Deze processen ofwel ACT-elementen zijn als volgt:

Cognitieve defusie

Cognitieve defusie is het leren scheiden van cognities (kennis, ideeën of overtuigingen) en gedrag. Je kunt iets anders doen dan je gedachten je ingeven. Dit geeft je dus de keuzevrijheid om het ‘advies’ dat je brein je geeft op te volgen. Of juist niet op te volgen.

Mindfulness

Mindfulness is de vaardigheid om oordeelsvrij in het hier-en-nu je ervaringen te observeren en te ondergaan. Compleet zonder actie te ondernemen om ervaringen te vermijden, te controleren of vast te houden.

Acceptatie

Acceptatie leert je stoppen met vechten tegen onvermijdelijke zaken in het leven, waaronder ook menselijke leedelementen.

Zelf-als-context

Je leert jezelf in context (samenhang) te zien met je omgeving. Je problemen zijn immers niet wie je bent.

Verhelderen van waarden

Je bepaalt wat echt waardevol is in het leven. Hierbij kun je denken aan zaken zoals gezondheid, relaties. Maar ook aan vriendschap, ontwikkeling, spiritualiteit, creativiteit en nog veel meer zaken.

Bereidheid ofwel commitment

Om je gedrag stap voor stap te veranderen in de richting van de waarden waaraan je jezelf verbonden hebt.

Neem hier contact met ons op

Gefundeerd op de zogenaamde Relational Frame Theory (RFT)

ACT komt voort uit de gedragsanalyse en is gefundeerd op de zogenaamde Relational Frame Theory (RFT). Conceptueel (met eenzelfde theoretische en filosofische grondslag) is ACT sterk verwant met andere vormen van de zogenaamde derde generatie gedragstherapie.

Hierbij kun je denken aan dialectische gedragstherapie (Linehan), aandachtgerichte cognitieve gedragstherapie (MBCT), gedragsactivatie en functionele analytische therapie (FAP).

Verschil met cognitieve gedragstherapie

Het belangrijkste onderscheid met cognitieve gedragstherapie (CGT) is dat CGT zich richt op symptoomverlichting door verandering van de inhoud van gedachten. Daarentegen richt ACT zich op het veranderen van de relatie die een cliënt heeft met zijn gedachten. Het is dus het veranderen van de functie van deze gedachten.

Boeddhistische inzichten

ACT is beïnvloed door boeddhistische inzichten in de onvermijdelijkheid van menselijk leed. Echter vormt religie geen onderdeel van de behandeling. Wel werken we veel met aandachtgerichte oefeningen (mindfulness).

Daarnaast wordt er veel gebruik gemaakt van metaforen. Maar ook van de therapeutische relatie, ervaringsoefeningen en humor.

Positieve ACT therapy ervaringen

Ben je benieuwd naar Acceptance and Commitment Therapie ervaringen? Wij hebben door de jaren heen al vele mensen geholpen bij het leren leven met hun klachten. Waaronder de volgende tevreden cliënt die hulp nodig had bij een depressie:

Ik was op zoek naar hulp en had van mijn huisarts wat mogelijkheden gekregen. Op internet sprak Invivio Clinics mij het meeste aan. Ik kon vrij snel een intake krijgen en had daarna wekelijks gesprekken. Ik heb het contact met mijn psycholoog en later psychiater als zeer prettig ervaren. Ik voelde me gehoord en heb tools gekregen om mijn leven weer op de rit te krijgen. Ik heb het traject vandaag afgesloten. Ik hoop het natuurlijk niet, maar als Ik in de toekomst hulp nodig heb maak ik zeker weer gebruik van Invivo Clinics.

Door een positieve aanpak krijg je de ruimte om een leven te leiden zoals jij dat wilt

 

Meld je aan voor Acceptance and Commitment Therapy

Wil je van vervelende negatieve gevoelens of andere klachten af? Meld je direct aan voor Acceptance and Commitment Therapy via de website. Ervaar helemaal zelf wat deze behandeling kan betekenen voor jou. Wanneer je eerst meer informatie wenst over de behandelingen kun je natuurlijk altijd geheel vrijblijvend contact met ons opnemen. We staan je graag te woord.

We zijn bereikbaar via 020 – 757 0 378. Daarnaast kun je ook altijd je vraag en contactgegeven achterlaten in het contactformulier op onze website. Dan komen we zo snel mogelijk bij je terug met meer informatie.

Neem hier contact met ons op

 

020 – 767 0 378
Bel ons geheel vrijblijvend. We staan je graag te woord!

Maak een afspraak

Laagdrempeligheid is voor ons een voorwaarde voor goede zorg. Daarom hebben onze organisatie zo ingericht dat je na je intakegesprek snel kan starten met de behandeling.

Laagdrempelig

Het Freedom of Movement programma is anders dan andere therapieën die ik heb gehad. Dit heeft echt iets veranderd. Ik ben dingen gaan doen!

Aan het woord

Nog plek vrij: Mindfulness

Nieuwe Mindfulness trainingen starten weer binnenkort, klik verder voor de data en tijden.

Meer informatie
Call Now Button